2008. 8. 30. 17:45ㆍ카테고리 없음
<인문사회계열> [A] Regardless of how your job is officially classified or the industry in which you work, your real competitive position in the world economy is coming to depend on the function you perform in it. Herein lies the basic reason why incomes are diverging. All Americans used to be in roughly the same economic boat. Most rose or fell together as the national economy as a whole became more productive or languished. But national borders no longer define our economic fates. We are now in different boats, one sinking rapidly, the other rising steadily. Modern factories and state-of-the-art machinery can be installed almost anywhere on the globe. Therefore, unskilled workers in the U.S. are in direct competition with millions of workers in other nations. Furthermore, automated tellers, computerized cashiers, automatic car washes, robotized vending machines, self-service gasoline pumps, and all similar gadgets replace the human beings that customers once encountered. The same phenomenon takes place in financial transactions, airline and hotel reservations, rental car agreements, and similar contracts, which are increasingly executed between consumers in their homes and computer banks somewhere else on the globe. Unlike the boat of unskilled workers, the vessel containing America's information analysts is rising. The most import!!ant reason for the expanding world market and increasing global demand for the services of information analysts has been thedramatic improvement in worldwide communication and data-processing technologies. Information analysts working in highly specialized areas are in such great demand worldwide that they have difficulty in keeping track of all their earnings. Never before inAmerican history has wealth on such a scale been gained by a small percentage of workers. [B] 지식사회는 상승이동이 실질적으로, 무제한적으로 열려있는 최초의 인간사회이다. 지식은 상속할 수도 물려받을 수도 없기 때문에 다른 어떤 생산수단과도 그 성격이 다르다. 지식은 모든 개인이 새로 습득하지 않으면 안 되며, 모든 사람이 똑같이 전적으로 무지한 상태에서 출발한다. 지식은 가르칠 수 있는 형태로 만들어져야만 하는데, 이것은 지식이 공공자산이 되어야 한다는 것을 의미한다. 지식은 항상 누구에게나 접근 가능한 것이거나, 또는 급속히 그렇게 되어가고 있다. 이 모든 것이 지식사회를 고도의 이동사회로 만든다. 이제 지식은 한 장인 아래서 도제노릇을 하면서 습득하는 것이 아니라, 누구라도 학교에서 사전에 정해진 학습과정에 따라 배울 수 있다. 1850년 또는 1900년까지는 어떤 사회에서도 이동성이 극히 낮았다. 출생 때의 신분이 개인의 사회적 위치뿐만 아니라 그 사람의 직업까지도 결정하는 인도의 카스트제도는 하나의 극단적인 예다. 다른 대부분의 사회에서도 아버지가 농부면 자식도 농부가 되었고, 그 딸은 농부와 결혼했다. 기회의 땅이라고 불리는 미국에서마저도 일반적으로 알려진 것과는 달리 상승이동의 기회는 매우 드물었다. 20세기 전반기의 미국에서 전문직과 경영자의 대다수는 농부, 소규모 가게 주인, 또는 공장 노동자의 자식이 아니었으며, 여전히 전문직과 경영자의 자식들이었다. 지식사회는 상승이동의 가능성을 한층 더 확장한다. 지식사회는 상승이동에 대한 모든 장애물을 차별이라 간주한다. 즉 지금은 모든 사람들이 성공하는 것을 기대할 수 있는 사회라는 것이다. 이런 생각은 이전 세대들에게는 있을 수 없는 것으로 보였을 것이다. 물론 오직 몇몇 사람들만이 뛰어난 성공을 거둔다는 것은 말할 필요가 없다. 하지만 많은 수의 사람들이 어느 정도 성공할 수 있다는 것은 기대할 수 있다. <문항1> 제시문 [A]의 밑줄 친 부분을 번역하시오(300자 이내). [40%] <문항2> 제시문 [A]의 전체 내용을 요약하시오(400자 이내). [30%] <문항3> 제시문 [A]와 제시문 [B]의 내용을 토대로 본인의 견해를 구체적인 예를 제시하여 논술하시오(500자 이내). [30%] |